29.04.2024

משפט צבאי

אסף גונן
צור קשר עם
אסף גונן

הכתבות הנצפות באתר

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור ...
לכתבה המלאה >
בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת ...
לכתבה המלאה >
פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר ...
לכתבה המלאה >
נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע ...
לכתבה המלאה >
תת אלוף משה תמיר הורשע בבית הדין הצבאי במגוון עבירות, שביניהן: שימוש ברכב צבאי שלא למטרות צבאיות, נהיגה ברכב ללא ...
לכתבה המלאה >
פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, ...
לכתבה המלאה >
כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר ...
לכתבה המלאה >

הטרדה מינית בצה"ל

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה של עלייה בכמות התלונות בנוגע להטרדות מיניות בצה"ל. עליית המודעות לתופעת ההטרדות המיניות בשנים האחרונות לא פסחה גם על המשרתים בצה"ל ועל כן אנו רואים עלייה בכמות הדיווחים בנושא. במאמר הקרוב נפרט אודות התופעה והענישה המוטלת בגינה כניסיון לטפל בה

פורסם ב: 08:35 | 20.06.2018
כותב המאמר: עו"ד אסף גונן
הטרדה מינית בצה

בצה"ל שוררים תנאי עבודה מסוימים אשר הופכים את חווית השירות לנשים כקשה ומאתגרת. צה"ל בנוי כמערכת שרואה בראש ובראשונה את ההגנה על המדינה כערך עליון דבר שבא לעיתים על חשבונם של ערכים כמו שיוויון. בנוסף לכך, צה"ל פועל במסגרת פיקודית פטריאכלית שכן רוב המפקדים בצבא הם גברים ורוב הנשים הן פקודות. על כן, אפשר לומר כי בצה"ל שוררת סביבת עבודה שלעיתים מהווה כר פורה להטרדות מיניות רבות מצד גברים כלפי נשים. סיבות נוספות לכך נעוצות באופי השירות אשר כולל שהייה משותפת בבסיסים סגורים בהם ישנים בנים ובנות יחדיו וחובת הציות לפקודות שלעיתים אינם מתיישרת בקנה אחד עם התחושות הסובייקטיביות של הנשים המשרתות בארגון.


האיסור על הטרדה מינית מעוגן בפקודת מטכ"ל –איסור פגיעה על רקע מיני, הפקודה מבוססת על החוק האזרחי למניעת הטרדות מיניות. הטרדה מינית מתייחסת להתנהגות מילולית בלבד, שיכולה לכלול התייחסות והערות מבזות בנוגע למינו או לזהותו המינית של הקורבן, וכן הצעות מיניות וניסיונות חיזור בלתי פוסקים אל אף שהקורבן הבהיר שהוא אינו מעוניין. חשוב לציין, כי במידה וההערות המיניות או ההצעות נעשות במסגרת יחסי מרות אזי אין צורך שהקורבן יבהיר שהוא אינו מעוניין בכך וההערות וההצעות יחשבו להטרדה מינית גם בפעם הראשונה שהן עולות.


על פי החוק למניעת הטרדה מינית,התשנ"ח - 1998, יועצת הרמטכ"ל לעניני נשים היא זו שקובעת את המדיניות בנושא ההטרדות המיניות בארגון. כמו כן היא משמשת כמבקרת של מימוש הטיפול בנושא על ידי היחידות השונות. כל מפקד בצה"ל מחויב לדאוג כי יחולו על פקודו כל ההוראות וכל הנורמות הקבועות בתקנות.

 

הגשת תלונה במקרים של הטרדה מינית

בשנים האחרונות נעשים מאמצים כבירים לטפל ולהעלות את המודעות לנושא ההטרדות המיניות בצה"ל ולשפר את מנגנון הטיפול בתלונה שמוגשת באמצעות קביעה של נהלים מיוחדים והקצאת תקנים בכדי שהאפשרות להתלונן תהיה נגישה ככל האפשר וידידותית לחייל או חיילת אשר בוחרים לדווח על כך. כיום בכל יחידה בצה"ל ישנה קצינה אשר משמשת כממונה מטעם היוהל"ן(יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים) ודרכה ניתן להעביר תלונות או בקשות לסיוע במקרים של הטרדות מיניות. בנוסף לכך צה"ל מפעיל במסגרת מערך היוהל"ן את מרכז מהו"ת(מרכז התמודדות ותמיכה) המספק ליווי וסיוע נפשי לפונה באופן דיסקרטי ומבלי ליידע את מפקדו של המתלונן ו/או היחידה ממנה הוא הגיע.


במידה והתקבלה תלונה אודות הטרדה מינית יפעל הקצין אשר קיבל את התלונה על פי ההנחיות המופיעות בסעיפים 22-25 לפקודה. ראשית על הקצין למנות קצין אחראי מטעמו מדרגת סרן ומעלה, הקצין או מי שהוא מינה מטעמו אינם יכולים לטפל בתלונה במידה והם בעלי נגיעה אישית לנילון או למעורב אחר בנושא התלונה.


במידה והמתלונן בחר לפנות להליך פלילי, יעביר הקצין האחראי על התלונה את העניין לחקירת מצ"ח וידווח על כך לפרקליט צבאי. המתלונן ייחקר על ידי חוקר מצ"ח שהוכשר לכך והוא יהיה זכאי לנוכחותו של אדם נוסף לפי בחירתו אשר יתלווה אליו במהלך החקירה.

 

הענישה הנהוגה בבית הדין הצבאי בעניין של הטרדות מיניות

למרות אופיו הפטריאכלי של צה"ל כארגון אשר מבוסס על היררכיה גברית ופיקודית, הטרדה מינית  בצה"ל נחשבת לעבירה חמורה. מדובר בעבירה פלילית לכל דבר אשר עלולה להוביל להעמדתו לדין של החייל המטריד. הטרדה מינית מהווה עבירה על חוק השיפוט הצבאי-תשט"ו-1955. כמו כן ניתן להגיש תביעה משפטית נזיקית אזרחית לקבלת פיצויים לאחר סיומו של ההליך המשפטי בבית המשפט הצבאי.


בשל המאפיינים הייחודים של השירות הצבאי, הכוללים באופן מובנה פערי דרגות, גילאים ותפקידים בין המשרתים השונים, תלונה אודות הטרדה מינית תחייב בדיקה עובדתית ומשפטית מעמיקה כדי לבחון האם בין הצדדים שררו יחסי מרות וכפיפות, במידה והתשובה לכך חיובית, ייבדק האם היה ניצול של אותה מרות או כפיפות ביחס למעשים שנטען כי בוצעו.


הענישה המוטלת ע ידי קציני השיפוט הבכירים בצה"ל בעניין של עבירות מין היא קשה וחמורה ואלו ינקטו בגישה זו גם בתיקים בהם חומר הראיות אינו חזק דיו בשביל להגיש כתב אישום אזרחי. הענישה הנהוגה בגין עבירות אלו בבתי הדין הצבאי היא עונשי מאסר, הורדה בדרגה ופיצוי כספי למתלוננת, כמו כן, צה"ל מקיים הליך פיקודי במסגרתו הוא מעמיד כל איש קבע, נגד או קצין המורשע בעבירות של הטרדה מינית בפני וועדה להתרת חוזה, והוא עלול ליהות מפוטר ללא פיצויים או פנסיה.


לסיכום

תופעת ההטרדות המיניות אשר מוכרת לנו מהאזרחות, קיימת גם בצה"ל בשל התנאים המיוחדים של השירות הצבאי עליהם עמדנו במאמר. עם זאת, צה"ל רואה בחומרה עבירות של הטרדה מינית ואלו שעומדים בפני הליך צבאי שיפוטי בגין עבירות אלו צפויים לעונשים כבדים. במידה וחייל מעורב בתיק של הטרדה מינית עליו לפנות לעורך דין פלילי אשר מתמחה בדין הצבאי ובעבירות מין.

 

 אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

 

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

יעוץ אישי בתחום משפט צבאי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->